Siguranță și curaj într-un mediu nou - Cum putem sprijini adaptarea la creșă, grădiniță sau școală?

05. septembrie 2025.
Molnár Réka-Mónika
Psihopedagog
Școlarii merg împreună spre școală cu rucsac pe spate.
Siguranță și curaj, exact despre asta este vorba la fiecare început de septembrie pentru cei care încep creșa, grădinița sau chiar școala. Acest lucru nu se aplică doar copiilor, ci și părinților. Pe lângă numeroasele sarcini organizatorice, perioada aceasta poate fi un adevărat carusel emoțional, deoarece orice început reprezintă un reper important pentru toți. Închidem ceva vechi și, în același timp, deschidem ceva nou. O lume nouă, cu roluri noi… Ca psihopedagog, observ că succesul acestui proces se rezumă la trei cuvinte: siguranță, curaj, relație.
Un părinte și copilul său merg mână în mână spre grădiniță.

Să începem în ordine cronologică, menționând mai întâi începutul perioadei petrecute la creșă. În multe cazuri, aceasta este prima dată când un copil mic petrece o perioadă mai lungă de timp departe de părinți, alături de persoane necunoscute și într-un mediu necunoscut. În acest moment, părinții sunt cuprinși de incertitudine, întrebându-se dacă au luat decizia corectă. Răspunsul meu la această întrebare este un da categoric. Petrecerea fiecărei zile alături de colegii lor contribuie în mod semnificativ la dezvoltarea copiilor mici, deoarece jocul împreună, activitățile interactive și experiențele comunitare consolidează abilități pe care mediul familial, oricât de iubitor ar fi, nu le poate oferi în același mod. Copiii care frecventează creșa sunt, în general, mai încrezători, mai flexibili și au abilități sociale mai dezvoltate atunci când încep grădinița.

Copiii mici experimentează, de asemenea, incertitudine, ceea ce este complet natural. Când vine vorba de modul în care părinții pot ajuta, sunt importante gesturile mici care oferă siguranță, cum ar fi discutarea împreună despre subiecte legate de creșă, plimbările în fața clădirii creșei și pregătirea copilului să ia cu el/ea jucăria preferată sau un animal de pluș mic, care îi conferă un sentiment de acasă în noul mediu. Cel mai important lucru este să îi oferim copilului încrederea că mama și/sau tata vor veni să îl ia în fiecare zi. Putem consolida această experiență sosind întotdeauna la ora convenită.

Să trecem mai departe, cu pași puțin mai mari, dar cu atât mai îndrăzneți, la începutul grădiniței. Când începe grădinița, copilul este deja capabil să-și exprime gândurile și sentimentele la un nivel de bază (chiar dacă uneori într-un mod ascuns sau sfidător). Separarea este dificilă, iar în peisaj intră colegii, cu care copilul trebuie să învețe să conviețuiască. Cred că este important ca părinții să petreacă timp de calitate și stabil cu copiii lor. O atașare sigură ajută la începutul grădiniței. Copiii știu și simt că, zi după zi, după noua lor viață la grădiniță, vor avea părinții doar pentru ei, fără telefoane sau alte treburi importante de care să se ocupe. Timpul de calitate pe care îl petrecem cu copiii noștri le întărește încrederea și sentimentul de siguranță. Această siguranță interioară este o condiție prealabilă pentru ca ei să poată renunța la vechile obiceiuri și să pășească cu curaj într-un mediu nou. La grădiniță, ei trebuie să învețe să împartă jucăriile, să-și aștepte rândul și să se joace împreună cu alți copii. A face parte dintr-o comunitate este una dintre cele mai puternice forțe educative; copiii învață unii de la alții și își modelează reciproc obiceiurile, comportamentul și valorile. De aceea, este extrem de important să alegem o instituție ale cărei valori și abordare sunt credibile și oferă sprijin familiei.

Copiii stau în sala de clasă în timp ce un coleg citește în fața clasei.

Poate că cea mai mare schimbare survine atunci când trecem pragul școlii. Pe lângă lumea jocului vin sarcinile, responsabilitatea și evaluarea. Când copiii încep școala, ei suferă schimbări semnificative în toate domeniile dezvoltării lor. Nu numai că cresc vizibil, dar sistemul lor nervos se maturizează la un nou nivel, iar atenția, simțul responsabilității, conștientizarea regulilor și relațiile sociale se dezvoltă, de asemenea. Poate fi o perioadă interesantă, dar și plină de anxietate. Sprijinul părinților este esențial pentru adaptarea la noul mediu. Cel mai important lucru acum este să fim cu adevărat prezenți, să ne ascultăm copiii cu interes și răbdare, deoarece faptul că sunt ascultați le oferă un sentiment de siguranță. Rutina stabilită și obiceiurile recurente pot oferi un punct de sprijin în viața de zi cu zi. În același timp, este esențial să ne încurajăm copiii și să primim cu apreciere chiar și pașii mici, deoarece aceștia le construiesc încrederea în sine. Dacă simțim că copilul nostru este persistent anxios sau se simte copleșit de sarcini, nu trebuie să ezităm să cerem ajutor, deoarece sprijinul profesional al învățătorilor și al psihopedagogilor poate fi o resursă enormă.

Copiii sunt flexibili, dar pot accepta lucruri noi doar dacă se simt în siguranță. Prin urmare, părinții sunt atât o ancoră de care se sprijină copiii, cât și un vânt care îi împinge înainte. Astfel, începutul lunii septembrie nu mai este o experiență înfricoșătoare, ci o călătorie interesantă de descoperire.